Verkkomainontaa ja Google AdWords

Tällä kertaa puhummekin hieman verkkomainonnasta ja etenkin hakukoneilla tehtävästä mainonnasta. Tätä nykyä jo suurin osa länsimaiden ihmisistä googlettavat tuotteet, joten tietysti tämä on hyvä ottaa huomioon yritysten markkinointisuunnitelmissakin. Yksi keino saada näkyvyyttä on mainostaa nimenomaan Googlessa ja sen voi tehdä Googlen oman AdWords -toiminnon avulla.

AdWords on kasvattanut suosiotaan niinkin paljon viime vuosien aikana ja siitä onkin noussut yksi merkittävimmistä tulonlähteistä tänä päivänä. Toiminto aloitti vuonna 2000 ja ensimmäisessä versiossa mainostajat maksoivat kuukausimaksun mainoksistaan ja Google hoiti mainonnan ylläpidon. Myöhemmin yritykset saivat mahdollisuuden hoitaa itse markkinoinnin ja kampanjoiden ylläpidon Jumpstartin avulla. Vuosien kuluessa AdWords on muuttunut tietysti vain parempaan suuntaan ja tänä kesänä mainostajat saivat mahdollisuuden valita jopa kuvia mukaan mainoksiin.

Täysin ilman ongelmia ei Google Adwordskaan ole selvinnyt.  Google on haastettu jopa oikeuteen muutaman kerran patentoitujen avainsanojen takia. Lisäksi mainokset kyseenalaisista aiheista, kuten alkoholi tai prostituutio, ovat herättäneet paheksuntaa mutta toisaalta taas jokaisella tulisi olla oikeus mainostaa.

Tutustu Googlen AdWordsiin, mikäli haluat lisää näkyvyyttä verkossa.