Sosiaalinen media ja sen tuomat hyödyt ja haitat yritystoiminnalle

social media

Some eli toisin sanoen sosiaalinen media, on osa meidän jokaisen elämää nykyisin. Siitä on tullut alunperin luultua suurempi ilmiö, joka sallii meidän jakaa ja vastaanottaa niin yksityiselämän kuin yrityselämän tietoja, markkinointia ja auttaa kontaktoitumisessa. Miksi sitten sosiaalinen media on tullut niin suosituksi ja myös tehokkaaksi tavaksi esimerkiksi yritysten markkinoinnissa? Yksi suuri syy on varmasti se, että se sallii vuorovaikutteisen kanssakäymisen asiakkaan ja yrityksen välillä aiempaa paremmin. Sosiaalisen median noustessa laajaan suosioon , myös koko yhteiskunnan tuotanto-ja jakelurakenne sekä talous ja kulttuuri ovat alkaneet muuttaa muotoaan. Kokonaisuutena siis somen maailmanvalloitus, on myös muuttanut koko kokemaamme maailmaa todella vahvasti. Sosiaalisessa mediassa sisältö eroaa perinteiseen markkinointisisältöön siinä, että somessa se saattaa hyvin pitkälle olla myös käyttäjien tuottamaa, kun aiemmin kaikenlainen markkinointi sisältö oli vain ja ainostaan markkinoinnin ammattilaisten kädenjälkeä. Esimerkkinä voidaan ottaa yrityksen Facebook, Instagram tai Twitter sivut, joissa asiakas voi kertoa kokemuksistaan yrityksestä ja jakaa tämän tiedon nopeasti todella laajalle ihmmismäärälle. Jos kyseinen kokemus on myönteinen, tämä kaikki on yritykselle ilmaista markkinointia, joka vielä helposti alkaa kertautua netin ihmeelllisessä maailmassa. Kolikon toinen kääntöpuoli on kuitenkin, että kokemuksen ollessa negatiivinen se tavoittaa suuren joukon ihmisiä ja somessa kokemukset/arvostelut harvoin kulkevat minkäänlaisen suodattimen läpi. Tällä tarkoitamme, että ihmisen ollessa esimerkiksi kiihtyneessä tilassa saatuaan vaikkapa huonoa asiakaspalvelua, hän helposti suoltaa nettiin tarinan, jossa parhaassa tapauksessa on vielä pieni liioittelun lisä  mukana. Kolikolla on siis aina kaksi puolta, niin myös somen kohdalla. Tärkeää on kuitenkin  myös muistaa lukijan vastuu, kaikkea lukemaamme tulisi käsitellä kriittisesti ja lopettaa asioiden musta-valkoinen ajattelu. Sosiaalinen media on upea ja hieno keksintö, mutta niin siinä kuin muissakin asioissa elämässä tulee pitää järki kädessä!