Slush on start-up yritysten juhla ja näytönpaikka

slush

Suomessa järjestetään vuosittain start-up -yrityksiä yhteentuova tapahtuma – Slush. Slush on kansainvälinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma, joka järjestetään vuosittain Helsingissä. Slush on järjestetty vuodesta 2008 ja vuodesta 2014 lähtien tapahtumapaikkana on toiminut Helsingin Messukeskus.

Slushin tavoitteena on tuoda yhteen kansainvälisiä kasvuyrityksiä, sijoittajia ja mediaa, sekä auttaa trittäjiä menestymään ja nostamaan yrityksensä maailman huipulle. Tapahtumassa vierailee vuosittain Amazonin, Googlen, Alibaban ja Rakuten kaltaisia suuryrityksiä. Slush on tehnyt jalansijaa muutamassa vuodessa yhdeksi Euroopan johtavista start-up-tapahtumista. Slushin järjestää voittoatavoittelematon yhteisö, joka koostuu sijoittajista, yrittäjistä, opiskelijoista ja vapaaehtoisista. Slushissa yksi kilpailuista on niin sanottu pitching -kilpailu, jossa tavoitteena on myydä oma ideansa mahdollisimman lyhyessä ajassa oma ideansa sijoittajille. Pitchingin voi kääntää suomeksi niin sanotusti hissipuheeksi.

Vuonna 2014 Slushissa vieraili 14 000 ihmistä 79 eri maasta. Tapahtumaan osallistui tuolloin noin 1400 kasvuyritystä, 700 toimittajaa ja 140 pääomasijoitusyhtiötä. Kasvu on ollut hurja ja 2014 tapahtumassa vieraili musiikkisuoratoistopalvelu Spotifyn perustaja Martin Lorentzon. Nokia julkaisi tapahtumassa ensimmäisen Android -taulutietokoneensa, Nokia N1:n. Vuoden 2014 oli merkittävä tapahtuma, sillä se on Suomen historian suurin tekninen tuotanto, ohittaen vuoden 2007 Suomessa järjestetyt Euroviisut.

slush 2

Viime vuonna Slush järjestettiin Messukeskuksessa 11.-12.marraskuuta. Slush Hacks järjestettiin ensimmäistä kertaa ja mukana oli Ultrahack, Junction, Industryhack ja AEC (Architecture, Engineering, Construction) Hackathon. Jokaisen haasteen voittajat pääsivät esittelemään ideansa Slushin lavalla ja paras idea tai tiimi voitti 20 000 euroa. Slush sai viime vuonna marraskuussa Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon.

Tänä vuonna Slush marssittaa rinnalleen Smashin, joka on yksipäiväinen liikuntaan, terveyteen ja urheiluun keskittvä kansainvälinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma. Smash -tapahtuman on tarkoitus yhdistää liikunnallinen intohimo, uusi teknologia ja 400 miljardin euron sporttibisneksen markkinat. Työ- ja elinkeinoministeriön muutaman vuoden takaisessa selvityksessä kävi ilmi, että liikuntabisneksen yhteenlaskettu liikevaihto on yli 5,5 miljardia. Ensimmäinen Smash -seminaari järjestetään tiistaina 29. marraskuuta Helsingin Kattilahallissa. Kansainvälisistä yrityksistä Amer Sports on ilmoittautunut osallistuvansa. Smasin päätuottaja on Lentopalloliiton entinen toimitusjohtaja Hanna Iiskola-Kesonen ja Smashin toimitusjohtaja on Tommi Kolehmainen. Viime vuoden tapahtuma oli loppuunmyyty.

Slush on laajentanut muillekin mantereille, sillä tänä vuonna se valloitti Singaporen ja Japanin omilla Slush -tapahtumillaan.

Slush järjestetään tänä vuonna 30. marraskuuta – 1. joulukuuta.