Miten liiketoimintaa kehitetään?

businesd

Liiketoiminnan kehittyminen on olennainen osa yrityksen toimintaa. Kehityksen tulisi olla jatkuvaa ja ajan hermolla olevaa, ottaen huomioon kuitenkin yrityksen resurssit. Liian suuria harppauksia ei kannata aina tehdä, sillä pitkäjänteinen kehitystyö tuo usein parhaan tuloksen.

Eräs erittäin merkittävä asia liiketoiminnan kehittymistoiminnassa on toimialarajojen ylittäminen. Tällä tavoin, yritykset saavat itselleen arvokasta vertailukohtaa omaan toimintaansa ja parhaassa tapauksessa, voi jopa syntyä yhteistyötä yli rajojen.

Kehittämistoiminta tarvitsee kuitenkin johtoon henkilön tai henkilöitä, joilla on vahva sisäinen näkemys, valmius tehdä rohkeitakin päätöksiä ja taito ottaa hallittuja riskejä. Tällä yhdistelmällä, kuitenkin riskitekijät punniten, saadaan yleisesti ottaen aikaiseksi todella innovatiivistä liiketoiminnan kehitystä.

Yleisesti kehitystyö on hyvä aloittaa, hahmottamalla tarve ja suuntta mihin yritystä jatkossa halutaan luotsata. Päämäärättömästi, ei kehitystyötä voi tehdä, sillä selkeät tavoitteet antavat myös selkeän polun kulkea. Kehitysryhmään tulisi kuulua ainakin vastuunkantaja, fasilitaattori, koollekutsuja eli ongelman tiedostaja, hankkeiden käynnistäjä ja omistaja sekä pääomasijoittaja. Tällä ryhmällä on kokonaisvaltainen katsantokanta aiheeseen ja siksi he pystyvätkin hahmottamaan hyvin suuntaviivat hankkeelle.

Normaalisti mihin tahansa kehitystyöhön, kuuluu pilottihankkeiden käyttö ja sama malli toimii myös liiketoiminnan kehitystyössä. Näiden pilottihankkeiden tavoitteena on luoda kestävä ja toimiva malli lopulliselle toiminnalle, sekä korjata ja havannoida esiin tulevat epäkohdat jo kokeiluvaiheessa.

Asiat jotka kehitystötä tehdessä tulisi pitää mielessä, ovat muutoksen johtamisen varmistaminen, muutosvaiheessa kilpailukyvystä huolehtiminen, muutoksen jalkauttaminen työyhteisöön ja strategisen ajattelun vahvistaminen yrityksen jokaisella tasolla. Näillä eväillä liiketoiminnan kehitys auttaa yritystä kilpailukyvyn, kasvun ja kansainvälistymisen tiellä, kohti suurempia haasteita ja markkinoita.

Jos kehitystyölle ei tunnu löytyvän aikaa ja osaamista yrityksen sisältä, on markkinoilla lukuisia konsultteja jotka toimivat mainitulla kentällä, auttaen, opastaen ja laatien suunnitelmia tavoitteisiin pääsemiseksi. Joskus on hyvä tehdä tämänkaltainenkin ratkaisu ja palkata ulkopuolinen liiketoiminnan kehittäjä, hoitamaan asiaa eteenpäin.

Lopuksi voisi vielä muistuttaa kehitystyön tärkeydestä ja siitä kuinka ensiarvoisen tärkeää olisi budjetoida kyseinen toiminta jo valmiiksi vuosittaiseen talousarvioon.