Itsensä brändääminen

Suomeenkin on rantautunut alunperin todennäköisesti Yhdysvalloista saapunut ilmiö, eli itsensä brändääminen. Brändit ovat sinänsä esiintynyt kotimaassakin jo vuosikymmeniä, sillä kyseessä on markkinoinnin alalla käytetty termi, jolla viitataan tietyn yrityksen tai tuotemerkin herättämiin ajatuksiin ja mielikuviin kuluttajissa. Verrattuna esimerkiksi yrityksen maineeseen, johon yritys ei suoraan pysty juurikaan vaikuttamaan muuten kuin toimimalla oikeudenmukaisesti ja tekemällä hyvää jälkeä, brändiin he voivat vaikuttaa itsekin. Yritysmaailmasta tämä ilmiö on siirtynyt myös yksilöihin, joten nyt moni etenkin työpaikkaa etsivä ihminen onkin kehittänyt itsestään brändin! Miten itsensä brändääminen sitten käytännössä toteutetaan?

Itsensä brändäämisen avulla pyritään tuomaan omat parhaat puolet esiin liike-elämässä. Muutoksia voi tehdä keskittymällä omiin tapoihinsa viestiä asioita itsestään ulkopuoliselle maailmalle, joten esimerkiksi suullinen ja kirjallinen viestintä tai sosiaalinen media ovat hyviä paikkoja aloittaa oman brändin parantaminen. Moni työnantaja tutkiikin tätä nykyä työnhakijoiden sosiaalisen media, kuten Facebook–  tai LinkedIn -tilit, joten kannattaakin pitää mielessä, että vaikkapa entistä työpaikkaa solvaavat tekstit tai hulvattomat humalassa napatut valokuvat kannattaa ainakin työelämässä oleville ihmisille suunnatulta LinkedIn -sivustolta pois.  Sen lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota omaan esiintymiseen työnhaussa aina ensimmäisestä viestistä lähtien. Haastattelussa tietysti joutuu miettimään myös omaa asuaan, ja vaikeaa onkin kiistää, etteikö huoliteltu ulkonäkö olisi parempi kuin t-paita ja verkkarit. Omaa brändiään voi kuitenkin tarkentaa persoonallisella pukeutumisella, eivätkä esimerkiksi tatuoinnit tai lävistykset ole välttämättä haitallisia työn laadusta riippuen.